ادامه بحث اول مو 👇👇👇

ادامه  بحث  اول مو 👇👇👇

@tebbolmostafa
بحث دوم مو👇👇👇👇

🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔮ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎ🔮

🌺ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:

ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮد! ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺭﻭﻯ ﺷﻜﻢ ﺭﺍ ﺑﺘﺮﺍﺷﻴﺪ. [۱]

🌺ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:

ﻣﻮﻫﺎﻯ ﭘﺲِ ﮔﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﺘﺮﺍﺷﻴﺪ.

🌺ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮم! ﮔﺎﻩ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﭘﺸﺖ ﮔﺮﺩﻧﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻰ ﻣﺮﺍ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﻣﺮﺍ

ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻯ ﺍﺳﺤﺎ! ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ [ﻣﻮﻫﺎﻯ] ﭘﺸﺖ ﮔﺮﺩﻥ، ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ؟ ».

🌺ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ «ﻭَ ﺇِﺫِ ﺍﺑْﺘَﻠَﻰ ﺇِﺑْﺮَ ﻫِﻴﻢَ ﺭَﺑﱡﱡﻪُ ﺑِﻜَﻠِﻤَﺖٍ» [۲]: ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺅﻳﺎﻯ ﺫﺑﺢ ﻧﻴﺎﻯ ﻋﺮﺏ، ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ، ﺁﺯﻣﻮﺩ ﻭ ﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻰ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻫﻨﮓ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻭ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺻﺪﻕ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻘﺮّﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻪ «ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﻣﺎﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ» ﺁﻳﻴﻦ ﺣﻨﻴﻔﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺎﻛﻰ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﺍﻭ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ.

ﺍﻳﻦ ﻃﻬﺎﺭﺕ، ﺩﻩ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ:
ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺮ،
ﻭ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺗﻦ.

ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺍﺳﺖ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ:
ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﺒﻴﻞ، ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩﻥ ﺭﻳﺶ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻮﻫﺎ، ﻣﺴﻮﺍﻙ ﺯﺩﻥ، ﻭ ﺧﻠﺎﻝ ﻛﺮﺩﻥ.

ﺁﻥ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ:

ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺑﺪﻥ، ﺧﺘﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﺎﺧﻦ ﻫﺎ، ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ، ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎ ﺁﺏ.

ﺍﻳﻦ، ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻳﻴﻦ ﺣﻨﻴﻒِ ﭘﺎﻛﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻧﺴﺦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻧﺴﺦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﻛﻠﺎﻡ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻦ ﺣﻨﻴﻒ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻦ».

——————–
[۱]: . ﺩﺭ ﺍﻟﻜﺎﻓﻰ ﻭ ﺗﻬﺬﻳﺐ ﺍﻟﺄﺣﻜﺎﻡ، ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ، ﺑﻪ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻣﻮﻯ ﺷﻜﻢ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ».

——————–
[۱]: . ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﻭﻓﺮﺓ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﻰ ﺁﻣﺪﻩ، ﻣﻮﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ، ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ، ﻳﺎ ﻣﻮﻳﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﻮﺵ‌ﻫﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺗﺎ ﻧﺮﻣﻪ ﮔﻮﺵ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.

🌺ﺍﻣﺎﻡ ﻛﺎﻇﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ:

ﭘﻨﺞ ﭼﻴﺰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺮ ﻭ ﭘﻨﺞ ﭼﻴﺰ ﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎﺳﺖ:

ﺍﻣّﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺮ ﺍﺳﺖ،
ﻣﺴﻮﺍﻙ ﺯﺩﻥ،
ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﺒﻴﻞ،
ﺍﺯ ﻫﻢ ﮔﺸﻮﺩﻥ ﻣﻮﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺳﺮ،
ﺁﺏ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﭼﺮﺧﺎﻧﺪﻥ،
ﻭ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺑﻴﻨﻰ ﭼﺮﺧﺎﻧﺪﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺗﻦ ﺍﺳﺖ،

ﺧﺘﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ،
ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻣﻮﻯ ﺯﻫﺎﺭ،
ﺯﺩﻭﺩﻥ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ،
ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﺎﺧﻦ‌ﻫﺎ
ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﭘﻠﻴﺪﻯ ﻣﺨﺮﺝ ﺍﺳﺖ.

@tebbolmostafa
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

🔮ﻛﻨﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎ🔮

🌺 ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:

ﺳﺒﻴﻞ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺑﺘﺮﺍﺷﻴﺪ، [۱] ﺭﻳﺶ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ، ﻭ ﻣﻮﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ، ﺑﻜَﻨﻴﺪ.

@tebbolmostafa
——————–
[۱]: . ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ، ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﺳﻨّﺖ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪﻯ ﻧﻴﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﺁﻥ. ﻧﻴﺰ، ﺭ. ﻙ: ﺡ ۹۱۹ ﻭ ۹۲۰.

🌺ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ،

ﻣﻮﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻤّﺎﻡ، ﻧﻮﺭﻩ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ﻭ ﻣﻰ ﺯﺩﻭﺩ ﻭ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ:

«ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ ﻛَﻨﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ، ﺷﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﺳﺴﺖ ﻭ ﻛﻢ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ».

🌺 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻳﻌﻔﻮﺭ: ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺯﺭﺍﺭﻩ، ﺑﺮ ﺳﺮِ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻳﺎ ﻛﻨﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ، ﺑﺤﺚ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ. ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺯﺭﺍﺭﻩ ﮔﻔﺖ: ﻛَﻨﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻤّﺎﻡ، ﻣﻮﺯﺩﺍﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﺩﻭﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩ. ﺑﻪ ﺯﺭﺍﺭﻩ ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ؛ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﺘﻰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻧﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ، ﺩﺭﺳﺖ ﻧﻴﺴﺖ.

ﭘﺲ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ: «ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟ ». ﮔﻔﺘﻢ: ﺯﺭﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛَﻨﺪﻥ ﻳﺎ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺑﻐﻞ، ﺑﺎ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﺭﺍﺭﻩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛَﻨﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺗﻮ ﺑﻪ ﺳﻨّﺖْ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻯ ﻭ ﺯﺭﺍﺭﻩ، ﺑﺪﺍﻥ، ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻛَﻨﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻥ [ﺑﻪ ﻧﻮﺭﻩ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ]، ﺍﺯ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺘﺮ».
ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻮﺯﺩﺍﻳﻰ ﻛﻨﻴﺪ». ﮔﻔﺘﻴﻢ: ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﭘﻴﺶ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺯﺩﺍﻳﻰ، ﺧﻮﺩ، ﻧﻮﻋﻰ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ»..

🌺 ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ: ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﻛَﻨﺪﻥ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﻫﺎﻯ ﺳﻔﻴﺪ، ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ ؛ ﺍﻣّﺎ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻛَﻨﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

@tebbolmostafa
🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔹🔸🔹

🔮ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﺒﻴﻞ🔮

🌺 ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ:

ﻣﺒﺎﺩﺍ ﻛﻪ ﻛﺴﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺳﺒﻴﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [۱] ﺑﻠﻨﺪ ﻛﻨﺪ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺨﻔﻴﮕﺎﻩ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.

🌺 [ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ] ﺍﺯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺳﺒﻴﻞ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ.

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.