پوست ومو

پوست ومو

رسول اکرم (ص):

لَا يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لَا شَعْرَ إِبْطَيْهِ وَ لَا عَانَتِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخْبَأً يَسْتَتِرُ بِهَا

كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان (ميكروب) اين نقاط را پناهگاه خود قرار داده، و زير موها پنهان مى‏ شود.

امام باقر(ع):
ِنَّما قُصَّ الظفارُ، لاِنَّها مَقيلُ الشَّيطانِ وَ مِنهُ يَكونُ النِّسيانُ؛
كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى ‏آورد.

رسول اکرم (ص):

مَنِ اتَّخَذَ شَعرا فَليُحسِن وَلايَتَهُ، اَو لِيَجُزَّهُ؛
هر كس مو مى گذارد، آن را خوب نگه دارد وگرنه كوتاهش كند.

امام صادق(ع):

اَبصَرَ رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله و سلم رَجُلاً شَعثا شَعرُ رَأسِهِ وَ سَخَةً ثيابُهُ، سَيِّئَةً حالُهُ فَقال رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله و سلم : مِن الدّينِ المُتعَةُ وَ اِظهارُ النِّعمَةِ؛
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه ‏اى چركين و سر و وضع نامرتّبى داشت، فرمودند: بهره بردن از نعمت‏هاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزء دين است.

امام صادق(ص):

خُذ مِن شارِبـِكَ وَ اَظفارِكَ فى كُلِّ جُمُعَةٍ فَاِن لَم يَكُن فيها شَىْ‏ءٌ فَحُكَّها لا يُصيبُكَ جُنونٌ وَ لا جُذامٌ وَ لا بَرَصٌ؛
در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن را (كمى) بساى، [كه در اين صورت] ديوانگى، جذام و پيسى به تو نمى ‏رسد.

امام صادق(ع):

غَسلُ الرَّأسِ بِالخَطمىِّ اَمانٌ مِنَ الصُّداعِ وَ بَراءَةٌ مِنَ الفَقرِ وَ طَهورٌ لِلرَّأسِ مِنَ الحَزاز؛
شستن سر با خطمى، مايه ايمنى از سر درد، بركنار ماندن از فقر و پاكيزگى سر از شوره است.

رسول اکرم(ص):

مَرَّ اَخى عيسى علیه السلام بِمَدينَةٍ فَاِذا وُجُوهُهُم صُفرٌ وَ عُيونُهُم زُرقٌ فَشَكَوا اِلَيهِ ما بِهِم مِنَ العِلَلِ. فَقالَ: دَواؤُكُم مَعَكُم، اَنتُم اِذا اَكَلتُمُ اللَّحمَ طَبَختُموهُ غَيرَ مَغسولٍ، وَ لَيسَ يَخرُجُ شَىْ‏ءٌ مِنَ الدُّنيا اِلاّ بِجَنابَةٍ. فَغَسَلُوا بَعدَ ذلِكَ لُحومَهُم فَذَهَبَت اَمراضُهُم ؛
برادرم عيسى، از شهرى عبور كرد و ديد كه مردمش رنگ چهره‏ هايشان زرد و چشم‏ هايشان كبود است. آنان از بيمارى‏ هايى كه داشتند، نزد وى اظهار ناراحتى كردند. عيسى علیه السلام  گفت: درمانتان همراهتان است. شما هنگامى كه گوشت مى‏ خوريد، آن را ناشسته مى ‏پزيد، در حالى كه هيچ چيزى بدون نوعى جنابت از دنيا نمى ‏رود. از آن پس، گوشت‏هاى مصرفى خود را شستند و در نتيجه بيمارى ‏هايشان از ميان رفت.

امام رضا (ع) :
برای نشاط پوست میفرمایید .توصیه می کنم که از زیادروی در خوردن پیازخوداری کنید:زیرا پیاز زیاد نشاط و شادی رااز چهره میبرد و سایه ای غم انگیزبه سیما فرد
می اندازد. و در جای دیگر روایت داریم از امام رضا نقل شده که:
در خراسان روزی جوانی از شیعیان از زردی، خدمت آن حضرت شکایت کرد. حضرت فرمودند: خیار را پوست بکن و بعد پوستش را با آب بپز و بعد از پختن به مدت سه روز مقداری از آن را در حال ناشتا بخور

◈ عَنْ عَلِیٍّ (ع) قَالَ فِی حَدِیثٍ وَ التَّمَشُّطُ مِنْ قِیَامٍ یُورِثُ الْفَقْرَ»؛امام علی (ع) فرمود: ایستاده شانه زدن فقر آورد.
:«قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَشْطُ الرَّأْسِ یَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ- وَ مَشْطُ اللِّحْیَةِ یَشُدُّ الْأَضْرَاس‏» امام صادق فرمود: شانۀ سر وبا را می برد، و شانه ریش دندان ها را محکم می کند
آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: «عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ قَالَ کَثْرَةُ التَّمَشُّطِ تُقَلِّلُ الْبَلْغَمَ»؛
شانه زدن، بلغم را از بین می برد.. امام صادق (ع) همچنین فرمود: شانه‏ روزى را جلب و مو را زیبا و نیاز را برطرف … و بلغم‏ را قطع مى‏ کند، پیامبر خدا (ص) زیر ریش خود را چهل مرتبه و بالاى آن را هفت مرتبه شانه مى ‏کرد و مى ‏فرمود: شانه ذهن را مى‏ افزاید و بلغم‏ را قطع مى‏کند. برای آشنایی بیشتر با احادیث و روایت وارده در مورد شانه کردن مو و آداب و آثار آن، می توانید به منابع روایی؛ مانند کتاب خصال اثر شیخ صدوق، «بَابُ التَّمَشُّطِ» و کافی اثر کلینی، «بَابُ التَّمَشُّطِ» مراجعه نمایید

رفع چین و چروک از دیدگاه امام رضا(ع) :
* استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ و ماساژ دادن پوست با آن به علت مواد موجود در آن برای نرمی و لطافت پوست سفارش شده است اما در خوردن این ماده غذایی باید حساب‌شده عمل کرد چرا که برای پوست تأثیر معکوس دارد. امام رضا (ع) می‌فرماید: خوردن همیشگی تخم‌مرغ، سبب پیدایش کنجدک (کک مک) در صورت می‌شود.)

* استفاده از روغن زیتون طبیعی برای کمک به نرمی و انعطاف‌پذیری پوست و رفع چین و چروک‌ها سفارش شده است. امام رضا (ع) در رساله ذهبیه در مورد عادت‌های غذایی فصل سرد توصیه کرده‌اند: در این فصل باید غذاهای پر انرژی مصرف کرد. مالیدن روغن و ماساژ استخوان‌ها در حال استراحت با روغن‌های شب بو،‌ زیتون و گل سرخ به تقویت و استحکام کمک می‌کند..

ماساژ درمانی یکی از راه‌های رفع چین و چروک‌های پوست است و در طب اسلامی سفارش‌های متعددی برای آن شده است. امام رضا علیه‌السلام در باره اهمیت این روش درمانی در تامین نیرو و نشاط بدن می‌فرماید: وَ أَرْوِی أَنَّهُ لَوْ کَانَ شَیْ ءٌ یَزِیدُ فِی الْبَدَنِ لَکَانَ الْغَمْزُ یَزِیدُ وَ اللَّیِّنُ مِنَ الثِّیَابِ وَ کَذَلِکَ الطِّیبُ وَ دُخُولُ الْحَمَّامِ وَ لَوْ غُمِزَ الْمَیِّتُ فَعَاشَ لَمَا أَنْکَرْتُ ذَلِکَ؛ روایت می‌کنم که اگر چیزی موجب افزایش نیرو و نشاط بدن باشد، ماساژ دادن بدن و لباس نرم، همچنین بوی خوش و استحمام [جزیی از آن] است و اگر مرده‌ای در اثر ماساژ دادن زنده شده، من انکار نمی‌کنم

امام رضا (ع)می فرماید:
در جایی دیگر به خواص روغن زیتون اشاره نموده و چنین می‌فرمایند: نعم الطّعام الزّیت یطیّب النّکهة و یذهب بالبلغم و یصفّی اللّون و یشدّ العصب و یذهب بالوصب و یطفیء الغضب؛ روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوش‌بو و بلغم را برطرف می‌سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می‌بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می‌برد و آتش خشم را فرو می‌نشاند.

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
الحِجامَةُ فِي الرَّأسِ شِفاءٌ مِن سَبعٍ إذا ما نَوى صاحِبُها : مِنَ الجُنونِ ، وَالجُذامِ ، وَالبَرَصِ ، وَالنُّعاسِ ، ووَجَعِ الضِّرسِ ، وَالصُّداعِ ، وظُلمَةٍ يَجِدُها في عَينَيهِ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
حِجامت در سر ، شفاى از هفت چيز است ، آن‏گاه كه بر شخص ، عارض شود : ديوانگى ، جذام ، پيسى ، چرت‏آلودگى ، دندان‏درد ، سردرد و تيرگى‏اى كه شخص در چشم احساس مى‏كند .
المعجم الكبير ، جلد ۱۱ ، صفحه ۲۴ ، حديث ۱۰۹۳۸ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال ، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۳ ، حديث ۲۸۱۲۸ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۳۰۸

قال الامام الصادق (ع)

رُوِيَ عَنِ الصّادِقِ عليه‏السلام أنـَّهُ شَكا إلَيهِ رَجُلٌ الحِكَّةَ ، فَقالَ : اِحتَجِم ثَلاثَ مَرّاتٍ فِي الرِّجلَينِ جَميعاً فيما بَينَ العُرقوبِ وَالكَعبِ ، فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذلِكَ فَذَهَبَ عَنهُ . وشَكا إلَيهِ آخَرُ ، فَقالَ : اِحتَجِم في واحِدِ عَقِبَيكَ ، أو مِن الرِّجلَينِ جَميعاً ثَلاثَ مَرّاتٍ ، تَبرَأ إن شاءَ اللّه‏ُ .
مكارم الأخلاق :
از امام صادق عليه‏السلام روايت شده كه مردى در حضور ايشان از خارش (كَهير) ، اظهار ناراحتى كرد . امام عليه‏السلام فرمود : «سه بار در هر دو پا ، در فاصله ميان پىِ پا و استخوان قوزك ، حجامت كن» . آن مرد ، اين كار را انجام داد و خارش بدن وى از ميان رفت . مردى ديگر نيز اظهار ناراحتى كرد . امام عليه‏السلام فرمود : «در پىِ پا (يكى از پاها يا هر دو پا) سه بار حجامت كن كه به خواست خداوند ، بهبود يابى» .
مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۶ ، حديث ۵۲۶ وص ۱۷۷ ، حديث ۵۲۹ نحوه ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۱۲۷ ، حديث ۹۰ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ /

الإمام الرضا عليه ‏السلام :
مَن أرادَ ألاّ تُشقَقَ شَفَتاهُ ، ولا يَخرُجَ فيها ناسورٌ ، فَليُدَهِّن حاجِبَيهِ .
امام رضا عليه‏ السلام :
هر كس مى‏خواهد كه لب‏هايش نتركد و از آن ناسور بيرون نزند ، به ابروهاى خود ، روغن بمالد .
رَأسِهِ» ، دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۴۷۰ ناسور ، واژه‏اى پارسى و به عربى درآمده و به معناى نوعى عارضه لثه است .. در طبّ الإمام الرضا عليه‏السلام ، صفحه ۴۰ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۵ وفيه « … لا تَنشَقَّ شَفَتاهُ ، ولا يَخرُجَ فيها باسورٌ ، فَليُدَهِّن حاجِبَهُ مِن دُهنِ بحار الأنوار، روايت چنين ضبط شده است: « . . . بايد كه ابروى خويش را با همان روغنى كه به سر خويش مى‏مالد ، چرب كند.

مالیدن روغن بنفشه هنگام ورود به حمام چه فايده اي دارد؟
الإمام الرضا عليه‏السلام :
إذا أرَدتَ ألاّ يَظهَرَ في بَدَنِكَ بَثرَةٌ ولا غَيرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِكَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ .
امام رضا عليه‏السلام :
اگر مى‏خواهى كه در بدنت جوش و جز آن رُخ ننمايد ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب كردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز كن .

شستشو در آبي كه با آن غسل شده چه ضرري دارد؟
الإمام الرضا عليه‏السلام :
مَنِ اغتَسَلَ مِنَ الماءِ الّذي قَدِ اغتُسِلَ فيهِ فَأَصابَهُ ا
ِ الّذي قَدِ اغتُسِلَ فيهِ فَأَصابَهُ الجُذامُ فَلا يَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ .
امام رضا عليه‏السلام :
هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و بدين سبب به جذام مبتلا شود ، كسى جز خود را نكوهش نكند.

سنگ پا كشيدن با سفال چه ضرري دارد؟
الإمام عليّ عليه‏السلام
– كانَ يَقولُ: ألا لا يَستَلقِيَنَّ أحَدُكُم فِي الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ يُذيبُ شَحمَ الكُليَتَينِ ، ولا يَدلُكَنَّ رِجلَيهِ بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ يورِثُ الجُذامَ .
امام على عليه‏السلام :
زنهار! مبادا كه كسى در حمّام ، به پشت بخوابد ؛ زيرا اين كار ، چربى كليه‏ها را ذوب مى‏كند ؛ و مبادا كسى پاهاى خود را سفال (سنگ پا) بكشد ؛ زيرا اين كار ، جذام مى‏آورد .
الكافي ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۰ ، حديث ۱۹ عن عمر بن يزيد عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۴ ، حديث ۳۳۲ وفيه «رجله» بدل «رجليه» ، ۴بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۱ ، حديث ۲۲ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ /
شانه زدن موها در حمام چه ضرري دارد؟
عنه عليه‏السلام :
إيّاكَ والتَّمَشُّطَ فِي الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ يورِثُ وَباءَ الشَّعرِ .
امام صادق عليه‏السلام :
از شانه كردن در حمّام بپرهيز ؛ چرا كه وباى مو مى‏آورد .
علل الشرائع ، صفحه ۲۹۲ ، حديث ۱ ، الفقه المنسوب للإمام الرضا عليه‏السلام ، صفحه ۸۶ ، مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۶۵ ، حديث ۴۶۷ وفيه «لا تتسرّح في الحمّام؛ فإنّه يرقّ الشعر» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۷۱ ، حديث ۵ ، دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۳۲ در مكارم الأخلاق چنين آمده است: «در حمّام شانه مكن ؛ چرا كه اين كار مو را ضعيف مى‏كند».

الإمام الصادق عليه‏السلام
لا تَتَّكِ فِي الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ يُذيبُ شَحمَ الكُليَتَينِ ، ولا تُسَرِّح فِي الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ يُرِقُّ الشَّعرَ . . . ولاتَتَدَلَّك بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ يورِثُ البَرَصَ ، ولا تَمسَح وَجهَكَ بِالإِزارِ ؛ فَإِنَّهُ يَذهَبُ بِماءِ الوَجهِ .
امام صادق عليه‏السلام :
در حمّام ، تكيه نزن ؛ چرا كه چربى كليه‏ها را ذوب مى‏كند . در حمّام ، شانه مزن ؛ چرا كه مو را باريك مى‏كند . سفال(سنگ‏پا) را به تن ممال ؛ چرا كه پيسى مى‏آورد . لُنگ را نيز بر صورت خود مكش ؛ چرا كه آبِ روى را مى‏بَرَد.

شستن سر با سدر چه خاصيتي دارد؟
الإمام الكاظم عليه‏السلام :
غَسلُ الرَّأسِ بِالسِّدرِ يَجلِبُ الرِّزقَ جَلباً .
امام كاظم عليه‏السلام :
شستن سر با سدر ، روزى‏آور است .
الكافي ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۴ ، حديث ۶ عن منصور بن بزرج ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۵ ، حديث ۲۹۵ ، مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۴۳ ، حديث ۳۶۸ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۷ ، حديث ۸ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ /

بلند گذاشتن موي زير بغل چه ضرري دارد؟
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
لا يُطَوِّلَنَّ أحَدُكُم شَعرَ إبطِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَتَّخِذُهُ مَخبَأً لِيَستَتِرَ بِهِ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
مبادا كسى از شما موهاى زير بغل خود را بلند بدارد ؛ چرا كه شيطان ، آن را مخفيگاه مى‏گيرد تا در آن پنهان شود .
الكافي ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۷ ، حديث ۱ عن السكوني عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، مكارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۴۰ ، حديث ۳۶۰ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۱ ، حديث ۱۴ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ /

بهترین فاصله ي زماني نوره كشیدن چند روز است؟
الإمام عليّ عليه‏السلام :
اُحِبُّ لِلمُؤمِنِ أن يَطلِيَ في كُلِّ خَمسَةَ عَشَرَ يَوماً .
امام على عليه‏السلام :
براى مؤمن ، اين را دوست دارم كه در هر پانزده روز يك بار ، موزدايى كند .
الكافي ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۶ ، حديث ۸ عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۹ ، حديث ۲۵۸ ، الخصال ، صفحه ۶۳۶ ، حديث ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم‏السلام وزاد في آخره «من النورة» ، تحف العقول ، صفحه ۱۲۴ وزاد في آخره «مرّة بالنورة» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۹ ، حديث ۵ دانش نامه احاديث پزشكي : ۱ / ۵۴

گردآورنده :خانم فروغ

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.